Taip susiklostė, kad daugumai Lietuvos viktorinų pagrindinis ryšys su žaidėjais – Facebook paskyros. Nors keletas didžiųjų jau įsigijo ir tinklapius, didžioji dalis informacijos – nuo taisyklių iki renginio vietų, nuo rezultatų iki laimėtojų nuotraukų – dažnoje viktorinoje prieinama tik Facebook.

Kaip jau tapo tradicija, Protu.lt jau treti metai skelbia kasmetinę Lietuvos viktorinų Facebook apžvalgą.

2014-2015 m. Facebook statistika

Šiemet daugumos viktorinų Facebook paskyrų gerbėjų skaičiai augo lėčiau, nei pernai. Galbūt tie lietuviai, kuriems galėtų patikti viktorinos, jau jas išbandė ir rado mėgstamiausias. Lentelė tokia:

1.Protų lyga, arba Ko nežino kazys 18389 (17178), +1211, +7%, vieta nesikeitė
2.Protų kovos su Robertu Petrausku9721 (7621), +2100, +27%, vieta nesikeitė
3.Auksinis protas8248 (2426), +5822, +240%, +1 vieta
4.Protų kovos (I. Rosenaitės) 5701 (5114), +587, +11%, -1 vieta
5.Protai.lt [įvairios viktorinos] – 1894 (1698), +196, +12%, vieta nesikeitė
6.Nacionalinė viktorina1720 (1044), +676, +65%, +6 vietos
7.Gagarin on the Moon [nebevyksta] – 1688 (1529), +159, +10%, vieta nesikeitė
8.Intelektų kovos1661 (1165), +496, +22%, +2 vietos
9.Protų karai [prisijungė prie Protų lygos] – 1619 (1548), +71, +5%, -3 vietos
10.America My Love [internetinė; nebevyksta] – 1269 (1282), -13, -1%, -2 vietos
11.Protmušis [nebevyksta] – 1258 (1186), +258, +6%, -2 vietos
12.Krepšinio protai1098 (701), +397, +57%, +5 vietos
13.Smegenų kovos1089, praeitąmet nevertintas
14.Orakulas Pub Quiz927 (828), +99, +12%, -2 vietos
15.Diagnozė: Žingeidus [nebevyksta] – 910 (743), +167, +22%, -1 vieta
16.Protų kautynės Telšiuose [nebevyksta] – 877 (685), +192, +28%, +2 vietos
17.Studentiški protai su V. Mažintu (IQ zona)838 (687), +151, +22%, +2 vietos
18.Kas? Kur? Kada? klubas [TV laidos gerbėjai] – 821 (741), +80, +11%, -3 vietos
19.Misterijos Protų kovos [nebevyksta] – 806 (795), +11, +1% -6 vietos
20.Protų lyga (buv. ViktoViktorina) [nebevyksta] – 735 (727), +8, 0%, -4 vietos

Kas rašoma populiariausiose Facebook paskyrose

Taigi, aukščiausią poziciją išlaike “Protų lyga, arba ko nežino Kazys” (18389), antroje vietoje palikusi R. Petrausko “Protų kovas” (9721). Tačiau, kaip minėta 2014 m. apžvalgoje, dauguma “Protų lygos” turimų tūkstančių gerbėjų atsirado per labai trumpą laiką ir primena dirbtinius. Todėl tiksliau viktorinų dabartinį populiarumą galima nustatyti pažiūrėjus, kaip sparčiai natūraliai auga gerbėjų skaičius. Čia laimi Robertas Petrauskas: per praėjusius metus jis sulaukė 2100 (įspūdingi +27%), o “Protų lyga” 1211 naujų gerbėjų (+7%).

Abi populiariausios Facebook paskyros pasižymi ir dideliu aktyvumu. Abiejose kasdien skelbiami klausimai specialiai interneto skaitytojams. Dar vienas tik R. Petrausko “Protų kovų” Facebook būdingas elementas: geriausių klausimų įvertinimas, blogų atšaukimas ir kontroversijų aiškinimas; taip pat R. Petrausko “Protų kovos” labiausiai iš visų Facebook pristato rėmėjų prizus.

Dauguma likusių paskyrų, tuo tarpu, apsiriboja rezultatų ir nugalėtojų nuotraukų skelbimu. Čia galite matyti, kiek kokio tipo pranešimų per pastarąsias 7 dienas paskelbė populiariausios kartą į savaitę ir dažniau vykstančių viktorinų Facebook paskyros:

Lietuvos viktorinų Facebook paskyrų pranešimų temos

Antra priežastis, iškelianti į viršų Facebook paskyras proziškesnė: nuolat dalyvaujančių komandų skaičius.

Augimo tempais abu lyderius lenkia “Auksinis protas”, per metus gerbėjų skaičių išauginęs daugiau nei trigubai ir atsistojęs į trečiąją vietą (8248). Kadangi taip vadinama tiek baro viktorina, tiek televizijos laida, sunku pasakyti, kiek šių gerbėjų yra dėl baro viktorinos. Iki 2015 m. ši mastais lyderiams nusileido, tačiau prijungusi “Europrotus” bent jau renginio vietų skaičiumi šį spalį juos aplenkė. Todėl gali būti, kad ir pagal Facebook gerbėjus jau ateinančiais metais “Auksinis protas” išsiverš į pirmą ar antrą vietą. Tiesa, jo Facebook paskyra nėra labai aktyvi: skelbia tik rezultatus ir TV žaidimų anonsus (bet didelis žaidėjų ir žiūrovų skaičius lemia gana aktyvias diskusijas).

Į ketvirtąją vietą nukrito I. Rosenaitės “Protų kovos” (5701). Gerbėjų skaičių per metus jos paaugino tik +11% / +587 (pernai – +37%, +1939). Palyginus su lyderiais, gerokai mažiau aktyvios ir diskusijos po jų Facebook įrašais. Tie įrašai – dvejopi: rezultatai (su komandų nuotraukomis) ir ateinančių turų anonsai (pristatomos būsimos temos, renginio vietos ir laikai). Pagal anonsų skaičių I. Rosenaitės “Protų kovos” lenkia kitų viktorinų Facebook paskyras.

Lėtesniais tempais gerbėjus augino smarkiai nesiplečiantys Protai.lt (+12%, +196; pernai – +19%, +323). Nereguliariai Facebook naudoja “Intelektų kovos”, kurios Facebook nepaviešino kelių pastarųjų mačų rezultatų (dėl ko sulaukė skundų), ir pastarąją savaitę tepadarė vieną įrašą. Visgi, populiarumas ir įdirbis leido šios viktorinos Facebook sekėjų skaičiui augti (+22%, +496).

Kur kas geriau sekėsi individualioms viktorinoms, kurias, atrodo, kai kurie proto žaidimų fanai dar tik dabar atranda. Nacionalinė viktorina savo gerbėjų gretas per 2014 m. turnyrą išaugino 65% (+676) ir pakilo į šeštąją vietą (1720 gerbėjų). Pasaulio viktorinos čempionato Facebook paaugo dvigubai (+99%, +225, 452 gerbėjai). Panašiais tempais, lyginant su metais prieš tai, pakilo ir abiejų didžiųjų nekomandinių viktorinų dalyvių skaičiai. Kadangi šios viktorinos kasmetinės, jų Facebook gerbėjų skaičius auga labai netolygiai: šauna į viršų prieš ir po viktorinos, o paskui vėl nurimsta kokiems 9 mėnesiams. Panašiai pildomos ir pačios paskyros: prieš renginį audrina atmosferą, po jo – teikia informaciją begale skirtingų pjūvių (nė viena kassavaitinė viktorina taip neišanalizuojama), paskui – labiau štilis.

Su mažesnėmis komandinėmis viktorinomis situacija kiek liūdnesnė. Nyksta ir prie didžiausių jungiasi nebe tik smulkios, bet ir kai kurios stipresnes Facebook paskyras turėjusios viktorinos, kaip septintoje vietoje pagal Facebook gerbėjus esanti “Gagarin on the Moon”, devintoje – “Protų karai”. Iš 20 populiariausias Facebook paskyras turinčių viktorinų 8-10 nebevyksta (priklausomai nuo to, kaip vertinti šiemet atšauktą “Nacionalinę viktoriną” ar lietuviškai neberodomą, bet užsienyje gyvuojantį “Kas? Kur? Kada?”). Dalis Facebook paskyrų mirė ir nebepildomos jau metai ar daugiau. Kitos informuoja apie “didžiąsias viktorinas” prie kurių atitinakmi organizatoriai prisijungė. Kai kurios tarnauja kaip buvusios šlovės galerija (štai (m)Isterijos “Protų kovos”, jau metai kaip nevysktančios, Facebook viršelyje surašiusios savo čempionus bei skelbiasi buvusios pirmąją baro viktorina). Po trumpo atgimimo vėl nebeliko ir “Protų kautynių” Telšiuose (“Auksinio proto” dalis), “Protų lygos” (735 – čia su “Kazio lyga” nieko bendro neturi). Neatgimė “Protmušis” (1258), internetinė viktorina “America My Love” (1269) irgi nebesiūlo naujų klausimų (tokiu būdu internetinių viktorinų su prizais gerbėjus irgi paėmė “didieji”).

Net neaktyvios paskyros gerbėjus praranda lėtai ar net šiek tiek (iki +10% per metus) auga, mat neįprasta Facebook panaikinti pamėgimą.

Visgi ir tarp naujų viktorinų yra sėkmės spindulių. Greitai populiarų Facebook sukūrė prieš keletą sezonų startavę “Smegenų kovų” organizatoriai (1089 gerbėjai; pastaba – “Smegenų kovomis” vadinti įvairių organizatorių “Vičiūnų” restoranuose rengti renginiai, bet Facebook priklauso tik vienai konkrečiai organizacinei grupei), taip pat siūlantys ir “Alaus klausimus” Facebook gerbėjams. Smarkiai išaugo “Krepšinio protai”, lyderiaujantys tarp teminių viktorinų (+56%, +397).

Viktorinų tinklapiai

Viktorinų, išvis neturinčių Facebook, mažėja: dauguma tokių, skelbdavusių rezultatus bendrame baro Facebook, buvo mažos ir nunyko. Nors didžiosios viktorinos sukūrė tinklapius, jie tarnauja tik kaip papildomas šaltinis: “Auksinio proto” tinklapis tėra registracijos anketa, R. Petrausko “Protų kovų” ar “Protų lygos” tinklapiuose nerasi žymios dalies tos informacijos, kuri prieinama Facebook ar skelbiama vietoje.

Pasaulio viktorinos čempionatas turbūt vienintelė iš likusių viktorinų, kurios pagrindinis informacijos komunikavimo būdas – tinklapis (seniau dar buvo “Protmušis” ir “Protų kautynės” Telšiuose). Tiesa, ir jis pastaraisiais metais sukūrė Facebook paskyrą.

Matyt, reikalingi abu. Facebook paskyra leidžia lengvai diskutuoti, dalintis, informuoti draugus ir taip didina renginio populiarumą ir žinomumą. Tuo tarpu tinklapis įtvirtina renginio svarbą. Ten paskelbta informacija (straipsniai, nuotraukos) bus vienodai lengvai randama ir po metų, ir po kelių. Naujokai renginio esmę ir faktus taip pat daug paprasčiau supras iš struktūruoto tinklapio, o ne Facebook naujienų, išrūšiuotų vien pagal paskelbimo datą.