Straipsnio autorius: ©Augustinas Žemaitis

Šiandien netelevizinės komandinės viktorinos vyksta visuose Lietuvos didmiesčiuose, taigi, belieka susirasti Protu.lt portale vykstančią arčiausiai jūsų ir jums patogiu metu, užsiregistruoti ir ten nueiti su draugais.

Ką reikia žinoti norint dalyvauti? (kaina ir dalyviai)

Daugumoje viktorinų komandų dydis menkai ribojamas (pvz. iki 10 žmonių), nors kai kuriose apribotas griežčiau (iki 5). Intelektiniai žaidimai dažniausiai vyksta pirmadienių-ketvirtadienių vakarais, pradžia – nuo 18:30 iki 20:00 val, o trukmė iki kelių valandų. Vasaromis daug proto žaidimų “atostogauja”. Visa tai dėl to, kad savaitgaliais ir šiltuoju metų laiku daug žmonių išvyksta ar susigalvoja kitų pramogų.

Nors geriau išreklamuoti neteleviziniai proto žaidimai yra mokami (dažniausiai nuo 1 iki 2 eurų žmogui) yra ir nemokamų proto žaidimų. Juos verslininkams apsimoka rengti rinkodaros tikslais bei klientų pritraukimui (nes viktorinų dalyviai dažnai ir ką nors nusiperka). Dalį tokių žaidimų organizuoja entuziastai, nesitikėdami pelno.

Proto žaidimo metu naudotis telefonais, knygomis ir kitais informacijos šaltiniais ar bendravimo priemonėmis yra nesąžininga ir negarbinga. Taip sukčiaujančios komandos gali būti ir įspėjamos ar šalinamos.

Kaip ir ką laimėti? (taktika ir prizai)

Yra keli specializuoti proto žaidimai (kino, krepšinio), bet dauguma nesispecializuoja: klausimai teoriškai būna visokie. Visgi tai nėra visiškai tiesa – nors oficialiai ir neskelbiama, klausimų pobūdis skirtinguose žaidimuose skiriasi. Vienur klausimai yra labiau žinioms, kitur – išmąstymui; vienur klausimai labiau susiję su popkultūra (popmuzika, populiarūs Youtube vaizdeliai ir pan.), kitur – su “aukštąja kultūra” (istorija, geografija, religija ir t.t.). Vienur yra “muzikiniai turai” (kur klausimai leidžiami per garsiakalbius, pvz. “Kokia daina čia skamba?”), kitur jų nėra. Todėl jeigu vienoje vietoje jūsų komandai nesisekė, gal pasiseks kitur. Jei žaidžiate pirmąkart tam tikrus niuansus “pagauti” gali prireikti laiko: po kelių žaidimų jau intuityviai jausite, kokių atsakymų toje viktorinoje paprasčiausiai nebūna.

Gera komanda – tai nėra tiesiog daugiausiai žinančių žmonių rinkinys. Svarbu ne vien “kiek žino”, bet ir “ką žino”, ir kad žinios nepersidengtų. Jei komandoje jau yra puikus istorijos žinovas, naudos iš antro istorijos aso bus mažai, nes daugumą atsakymų, kuriuos jis žinos, žinos ir pirmasis. Geriau kai komandoje yra įvairių sričių ekspertų. Bet draugų būreliuose, iš kurių formuojamos mėgėjiškos komandos, žinios dažnai persidengia, nes draugų pomėgiai būna panašūs. Todėl sugebėję surinkti įvairesnę komandą gausite pranašumą. Tas puikiai matosi ir tarptautinėse varžybose: nors britai visada laimi individualius čempionatus, komandiniuose mačuose universalesnė Belgijos rinktinė jiems meta rimtą iššūkį.

Prizai dienos nugalėtojams būna įvairūs, bet dažniausiai – rėmėjų dovanos (knygos, kvietimai į renginius, nuolaidos restorane). Priešingai nei Britanijoje, Lietuvoje viktorinų žaidimo iš pinigų (kai komandos savo mokesčiais suneša prizų fondą, kurį pasiima nugalėtojas) nepasitaiko. Populiariuose mokamuose žaidimuose prizų vertė paprastai neatperka dalyvių mokesčio todėl dalyvaukite tik jei įdomus pats procesas (arba esate superkomanda, garantuota nuolatinėmis pergalėmis prieš keliolika varžovų). Nemokamuose žaidimuose ar mažiau populiariose vietose bus didesnė tikimybė laimėti; dalyvauti gerai komandai ten gali apsimokėti.

Be įprastinių žaidimų būna ir finalai, kuriuose galima laimėti didesnius prizus (bet laimi mažai kas).

Kaip patekti ir žaisti televizijos ar radijo žaidime?

Geresni prizai TV žaidimuose, o ir dalyvavimas ten dažniausiai nemokamas. Jei norite patekti į TV žaidimą pažiūrėkite atitinkamos televizijos tinklapį. Dažnai būna galima užpildyti anketą, bet norinčiųjų būna daugiau, nei taip paskirstomų vietų, tad anketos užpildymas negarantuoja dalyvavimo. Jei nėra anketos, galite mėginti susisiekti el. paštu. Priklausomai nuo TV žaidimo dalis ar visi žaidėjai gali būti atrenkami kitais būdais: per tiesioginius kontaktus (pvz. įžymybės), kastingų agentūras. Televizijos laidų reitingus (taigi ir reklamos pajamas) kelia įžymūs, išskirtiniai ar bent telegeniški žmonės todėl ieškant dalyvių nesivadovaujama vien objektyviais kriterijais. Be to, laidos formatuose (ypač pirktiniuose) gali būti nurodyta, kokių dalyvių reikia.

Kiekvieno TV žaidimo taisyklės – unikalios. Todėl prieš dalyvaudamas pasižiūrėkite tuos žaidimus, kad geriau viską suprastumėte (įrašai būna ir internete, televizijos tinklapyje ar Youtube), pagalvokite apie taktiką.

Kai kuriuose TV žaidimuose būna galimybė prisidėti kuriant klausimus – už tai irgi mokami pinigai ar kitokie prizai, be to, yra galimybė savo klausimą išvysti ekrane. Panašiai klausimus galvoti skatina ir netelevizinės viktorinos.

Jei žaidimo metu studijoje matosi žiūrovai vienu tų žiūrovų galite tapti ir jūs. Ieškokite informacijos televizijos tinklapyje ar susisiekite el. paštu. Žiūrovų, priešingai nei dalyvių, dažnai trūksta – juk daug filmavimų vyksta darbo metu. Kai kuriuose žaidimuose ką nors išlošti gali ir žiūrovai studijoje.

Eteryje, ypač radijo, vysta ir daug smulkių viktorinų: klausytojai raginami skambinti į studiją ir atsakyti klausimą. Tačiau į jas dažnai rimtai nežiūri net patys vedėjai. Šiais laikais, kai yra internetas, daugumai atsakymų sužinoti pakanka Google paieškos sistemos. Taigi, prisiskambinus paprastai prizas ir atiduodamas, bet prisiskambinti gali būti nelengva, o prizai retai būna geri (pvz. marškinėliai su radijo stoties logotipu).