Viktorina, vykstanti Lietuvos miestuose ir miesteliuose, o taip pat TV žaidimas, į kurį patenka ir “gyvų viktorinų” nugalėtojai.

Vieta Daugybė Lietuvos ir užsienio miestų (žr. tinklapį)
Laikas “Gyvas žaidimas” – antradieniais 19:00
Populiarumas ~500 komandų
Nuorodos Registracija, Facebook, Tinklapis

Gyvo žaidimo “Auksinis protas” taisyklės

Baruose žaidimas vyksta komandomis. Komandos narių skaičius neribojamas, bet rekomenduojami 3-9. Žaidimas susideda iš penkių turų, kurių keturi turi po 11 klausimų, o vienas – 10 klausimų. Vienuoliktas turų klausimas yra premijinis ir vertas 3 taškų.

Kiekviename barų žaidime yra turų, kurie lemia, kuri komanda (komandos) laimės prizą – patekimą į TV laidą. Tačiau TV laidos dalyviai renkami labai įvairiais būdais, tik maža dalis jų iš barų žaidimo. TV žaidimą ir “gyvus” žaidimus organizuoja ir klausimus jiems kuria skirtingos komandos.

Žaidimo kaina priklauso nuo miesto dydžio – paprastai brangiausia didžiausiuose miestuose, o daug mažų miestelių žaidimas nemokamas.

TV laidos “Auksinis protas” taisyklės

TV eteryje žaidimas vyksta individualiai iš keleto turų skirtingomis taisyklėmis:
*Pirmajame ture šeši dalyviai padalijami į dvi komandas po tris. Komanda už atsakymą gauna tašką tik tada, jei visi dalyviai nepasitarę paspaudžia tą patį teisingą atsakymą. Čia klausimai lengvi, su trim variantais. Pralaimėjusios komandos du prasčiau pasirodę dalyviai iškrenta (“lygiųjų” atveju nugalėtojai sprendžia, ką išmesti).
*Antrajame ture žaidžia 4 žaidėjai, kiekvienas už save. Žaidžiamos ‘sritys’. Duodamas klausimas (pavyzdžiui, kokia tai valstybė) ir duodama pirma užuomina – jei kas nors žino atsakymą, spaudžia mygtuką ir pateikia spėjimą. Jei ne, galima laukti kitų užuominų – jų viso būna keturios. Į kitą etapą praeina trys (iš keturių) asmenų, greičiausiai surinkusių po 2 taškus, t.y. atsakiusių į du klausimus.
*Trečiajame ture trys žaidime likę žaidėjai kiekvienas atskirai atsakinėja į 20 klausimų seriją su dviem variantais. Tie atsakymų variantai visų 20 tam žmogui kliuvusių klausimų yra vienodi, pvz. “Pasakyti, ar miestas Amerikoje, ar Europoje”. Prasčiausiai pasirodęs žaidėjas iškrenta.
*Ketvirtajame ture likę du žaidėjai atsakinėja į klausimus be variantų – abiems pateikiamas tas pats klausimas, o atsakinėja pirmasis nuspaudęs mygtuką.

Taip lieka vienas žaidėjas – laidos nugalėtojas. Jis patenka į pusfinalio laidą, o pusfinalių laidų nugalėtojai – į finalinę laidą, kur skiriamas didysis prizas. Iškritusieji iš visų laidų gauna nedidelius paguodos prizus (pvz. knygą).

TV žaidimą “Auksinis protas” ir gyvus žaidimus organizuoja skirtingos komandos.

Istorija

“Auksinį protą” sukūrė susivieniję gerai viktorinų pasaulyje žinomi žmonės:
*Arūnas Valinskas, išgarsėjęs savo TV žaidimais “Taip ir ne“, “Šeši nuliai – milijonas”.
*Andrius Tapinas, mėginęs pokerio klube “Du karaliai” kurti žaidimą “Intelekto arena”, greta įprastinės viktorinos siūliusį ir loterijos bei kitų elementų. Šis pirmasis blynas ir šiek tiek prisvilo, o “Auksinis protas” jau įprastesnio stiliaus viktorina (išskyrus premijinius klausimus).
*Aidas Puklevičius, Pasaulio viktorinos čempionato 2011 m. Lietuvos čempionas.

LRT eteryje “Auksinis protas” pakeitė žaidimą “Žinių riteriai ir damos” ir pratęsė tradiciją, kad visuomeninio transliuotojo eteryje sezone būna bent vienas intelektualus žaidimas.

Dėl suburtos komandos, LRT laidos, “Auksinis protas” iškart šovė tarp žymiausių Lietuvos viktorinų. Daug jėgų įdėta į renginio reklamą, pranešimų spaudai platinimą, išleista ir “Auksinio proto” klausimų knyga. Žaidimas baruose 2014 m. rudenį dar kiek šlubavo: jį mėginta rengti Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, bet pastarojo miesto greitai teko atsisakyti.

2015 m. pavasarį, Facebook paskyroje paskelbus apie vis didesnius ir didesnius reitingus, baro viktoriną vėl pabandyta išplėsti: prijungta Klaipėda (~11 komandų), Alytus (~6 komandos), Druskininkai. 2015 m. pavasario barų žaidimo sezoną užbaigė didelis finalas Druskininkuose, į kurį komandos iš įvairių miestų pateko pagal įvairius kriterijus. Atkreiptinas dėmesys, kad panašiu metu finalą Druskininkuose suorganizavo ir R. Petrausko “Protų kovos”. TV žaidime panašiu metu laimėtas prizas – kelionė aplink pasaulį.

Nuo 2015 m. rudens sezono barų Auksinis protas susijungė su ES nemokamų viktorinų iniciatyva “Europrotai”, tokiu būdu įgydamas galimybę pasiekti komandas ir mažuose miesteliuose (dažniausiai – jų bibliotekose); šis jungtinis projektas pavadintas “Auksiniais europrotais”. Priderintas ir prizas – nebe kelionė aplink pasaulį, kaip 2014-2015 m. sezone, tačiau aplink Europos šalis. “Auksinis protas” taip tapo didžiausia pagal miestų skaičių viktorina – tiesa, daugiau nei pusėje miestelių sezonas vyko sutrumpintas. 2015 m. rudens sezone išleista antroji “Auksinio proto” knyga.

2016 m. “Auksinis protas” masiškai plėtėsi, tapo didžiausia Lietuvos viktorinų lyga ir pagerino vieną savaitę vienoje lygoje žaidžiančių komandų rekordą. 2015 m. lapkritį, po “Europorotų” prisijungimo, “Auksiniame prote” žaidė ~210 komandų, 2016 m. balandį – ~290, 2016 m. lapkritį – ~380. Didžioji dalis plėtros – mažuosiuose miesteliuose, kur atidaromi vis nauji ir nauji divizionai. Tačiau “Auksinis protas” plėtėsi ir didmiesčiuose, kur masteliais beveik pavijo “Protų kovas su Robertu Petrausku” ir “Ko nežino Kazys?”. Pradėta daugiau dėmesio skirti pateikimui, informavimui.

2017 m. “Auksinis protas” pagerino savo tinklapį. Dalyvių skaičius tuo metu nusistovėjo ir sukosi aplink 360 komandų ir nors prisidėdavo nauji miesteliai, tai paprastai vykdavo uždarius divizionus kituose miestuose. Kai kuriuose miesteliuose (Jonavoje, Kupiškyje) žaidimas apmokestintas (1 euras), o didmiesčiuose (išskyrus Šiaulius) kaina suvienodėjo iki 2 eurų.

Žaidimas tuo metu susidėjo iš šešių turų, iš kurių penki – po 10 klausimų, o vienas – 20 klausimų su variantais. Taip pat kiekviename eiliniame ture vienas klausimas yra papildomas premijinis, už kurį skiriama daugiau taškų (pirmame ture – 4, antrame – 6 ir t.t.). Tačiau galima gauti taškus tik už vieną premijinį klausimą ir komandoms tekdavo rizikuoti – imti taškus už ankstesnius arba laukti vėlesnių.

Po 2020-2021 m. pandemijos nelikus vieno pagrindinių konkurentų – Protų kovų su Robertu Petrausku – “Auksinio proto” populiarumas kilo toliau, jis tapo neabejotinai pagrindine gyvų proto žaidimų lyga Lietuvoje, kur renkasi stipriausios komandos. 2024 m. pavasarį kiekviename žaidime dalyvaudavo ~500 komandų. Žaidimas vyko 43 miestuose, iš jų dviejuose užsienio: Alytus, Anykščiai, Baisogala, Birštonas, Biržai, Druskininkai, Elektrėnai, Gargždai, Ignalina, Jurbarkas, Kalvarija, Kamajai, Kaunas (5 vietos), Kelmė, Klaipėda, Kopenhaga, Kretinga, Kupiškis, Lapės, Lazdijai, Lundas, Marijampolė, Mažeikiai, Molėtai, Palanga, Panevėžys, Pasvalys, Pravieniškės, Radviliškis, Rastinėnai, Rokiškis, Šakiai, Šiauliai, Širvintos, Skuodas, Surviliškis, Tauragė, Trakai, Ukmergė, Utena, Varėna, Vilnius (8 vietos), Vilkija, Žasliai. Tuo metu didmiesčiuose kainavo 4 EUR, apie pusėje miestų buvo mokamas, o kitoje pusėje – nemokamas.